Ensimmäistä kertaa ohjelmoimassa autoa?

Tähän oppaaseen on koottu kaikki tarpeellinen tieto, jotta ymmärtäisit, mitä auton ohjelmointi on ja kuinka se tehdään onnistuneesti.

Lähdetään siitä liikkeelle, mitä auton ohjelmointi on?

Auton ohjelmointi, auton optimointi tai kolmannelta nimeltä auton lastutus on prosessi, jossa auton moottorin ohjausyksikkö (ECU), ohjelmoidaan uudelleen. ECU on kuin tietokoneen prosessori, sen tehtävänä on antaa kaikki moottorin toimintakäskyt. 

ECU:ssa on lukuisia parametreja, joita voidaan muokata. Näiden avulla moottori saadaan toimimaan tehokkaammin ja autostasi saadaan kaikki teho turvallisesti irti.

Miksei autoja ohjelmoida tehokkaammiksi jo tehtaalla?

Osa itseasiassa ohjelmoidaan, mutta suurinta osaa ei. Kyse onkin moottoreiden alivirittämisestä. Moottoreiden suunnittelu on todella kallista. Tämän vuoksi autovalmistaja suunnittelee yleensä vain muutaman tehokkaan moottorin ja tekee niistä eri versioita vähentämällä niiden tehoa muun muassa, kyllä arvasit oikein – ohjelmoimalla. Autonvalmistajat siis alivirittävät moottoreitaan ohjelmoimalla ne alakanttiin.

Tämä on toki aika mustavalkoinen tapa ajatella asiaa. Lähes aina autonvalmistajat tekevät myös joitain mekaanisia muutoksia eri moottoriversioihin. Yleisimpiä ovat pienempi turboahdin sekä vähemmän viirtaavammat suuttimet.

Näin ollen jokaista moottoria ei voidakaan ohjelmoida 100 % yhtä tehokkaaksi kuin sen tehokkainta versiota. Vaan jokainen auto tulee tehdä sen ominaisuuksien mukaan, jotta jokainen ohjelmoitu auto olisi yhtä turvallinen kuin ohjelmoimaton.

Lue lisää: Miksei autoja ohjelmoida jo valmiiksi tehokkaammiksi?

Eikö sitten voisi laittaa vaan saman ohjelman kaikkii vastaaviin autoihin? – Bulkki- vs. kustomoitu ohjelmointi

Ei kannata. Vaikka sinulla olisi kaverisi kanssa tismalleen samat autot, jopa suunnilleen samoilla kilometrimäärillä, ei niihin kannata missään nimessä asentaa samaa ohjelmaa. Tämä johtuu siitä, että jokainen auto on yksilö, joten se tulee ohjelmoida juuri sen omien arvojen mukaisesti. Kaikkiin autoihin tulisi siis tehdä kustomoitu ohjelmointi.

Autot kuluvat käytössä eri tavalla, ihmisten ajokäyttäytyminen on erilaista, autoilla ajetaan erityylistä ajoa sekä autojen osissa voi olla pieniä eroja jotka korostuvat vuosien varrella. Tämän vuoksi selvitämme jokaisen auton kunnon erikseen ja ohjelmoimme sen perusteella.

 

Kuinka itse ohjelmointi sitten tehdään ja kauan siinä kestää?

Kun tuot autosi ohjelmoitavaksi, asentaja käy sillä ensin koeajolla. Sen aikana varmistamme, että autosi on kunnossa sekä luemme muutaman kiihdytyksen aikana auton antaman datan sen kunnosta. Tätä kutsutaan logien ottamiseksi – Logaamiseksi.

Logit antavat meille tiedon autosi eri osien toimivuudesta eri kierrosalueilla. Tämän pohjalta lähdemme kehittämään uutta ohjelmaa. Kun asentaja on saapunut koeajolta, lähettää hän logit ohjelman tekijälle, auton alkuperäisen ohjelman kanssa. Näin itse ohjelmointi pääsee alkamaan.

Kun ensimmäinen versio ohjelmasta on valmis, se asennetaan autoon ja lähdetään uudelleen koeajolle. Tämän aikana kokenut asentaja ottaa logit uudestaan ja varmistaa, että niissä on kaikki edelleen 100 % kunnossa.

Yleensä ensimmäinen versio ohjelmasta riittää, mutta välillä voidaan joutua tekemään useampi. Tällöin sama prosessi toistuu uudelleen.

Näin ohjelmointi on valmis! Tähän kannattaa varata kolme tuntia aikaa. Meiltä saat tarvittaessa sijaisauton ilmaiseksi!

Testaa tästä kuinka paljon sinun autoosi voidaan lisätä tehoja!

Auton-ohjelmointi-kesto

Mistä tunnistaa sitten luotettavan tekijän?

Ohjelmoijan luotettavuus koostuu monesta eri asiasta. Tärkein on kuitenkin, että he tekevät kustomoituja ohjelmointeja. Tämän jälkeen kannattaa katsoa, että heillä on useampi kuin yksi ohjelman tekijä (Software engineer). Meidän tekijät näet täältä. Tämä on yleensä merkki, että yksi tekijä on erikoistunut tiettyihin merkkeihin enemmän. Näin saat varmasti kokeneen ja osaavan ohjelman tekijän autollesi.

Yleinen verkkosivun- ja toimitilojen ilme kertoo varmasti myös jotain. Pidä myös huoli, että saat takuun työlle. Markkinoilla on paljon hyviä tekijöitä meidän lisäksi, joten katso mikä on sijaintiisi nähden järkevin toimia!

Mikäli et jaksa perehtyä näin paljoa, niin hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa pitää ohjelman hintaa. Markkinoilla on myös tekijöitä, jotka tarjoavat huomattavasti edullisempia ohjelmointeja. Nämä ovat suurella todennäköisyydellä valmisohjelmointeja, eli bulkki softia kansankielellä. Suosittelen olemaan niiden kanssa hyvin tarkkana. Edullisinta ohjelmointia ei siis välttämättä kannata ottaa. 

Myöskään erityisen kallis ohjelmointi ei ole välttämättä kannattava sijoitus tavalliseen autoon. Tässäkin pärjää perus maalaisjärjellä. Kun teet perus ohjelmointia eli Stage 1 -ohjelmointia, kannattaa valita noin 400 – 500 € välissä pyörivä toimia.

 

Auttoiko tämä?

Jos sinulle heräsi vielä lisää kysyttävää, niin käy lukemassa ohjelmoinneista ja toimialasta muutenkin lisää meidän blogista.Voit myös suoraan kysyä meiltä sähköpostilla, jos haluat tietää tarkemmin mitä sinun autollesi voidaan tehdä! Ota yhteyttä