Lista kaikista lisäohjelmoinneista - Joko tiesit nämä kaikki?

Tässä on selkeä lista kaikista yleisimmistä lisäohjelmoinneista.
Luettuasi tämän tiedät kaikki perus lisäohjelmat mitä autoon voi ohjelmoinnilla tehdä ja mitä hyötyä niistä on.

Kirjoittanut: Akseli Saarreharju & Veikka Hännikäinen

Auton moottorin tehon lisäyksen ja polttoaineen kulutuksen vähentämisen lisäksi voimme asentaa autoosi muitakin muokkauksia. Olemme tähän kasanneet kattavan listan kaikista tavanomaisimmista lisäpalveluista.

 

Osa näistä toimii kaikissa autoissa ja osa vaatii mekaanisia muutoksia. Listaan tähän aluksi kaikki mitkä eivät tarvitse mekaanisia muutoksia ja sen jälkeen loput.

Kaikkiin autoihin sopivat lisäohjelmoinnit:

Start/Stop OFF

Pelkästään ohjelmoimalla voimme kytkeä start-stop-järjestelmän pois päältä kokonaan. Kaikki laitteistot pysyvät paikoillaan, se yksinkertaisesti poistetaan elektronisesti käytöstä.

 

V-MAX-ohjelmointi

V-max-rajoitin eli digitaalinen nopeudenrajoitin on automaattisesti asetettu lähes kaikissa henkilöautoissa 250km/h. Vmax-ohjelmoinnin avulla voimme nostaa/laskea tai poistaa kokonaan tämän maksiminopeuden rajoittimen, mikä takaa maksimaalisen nautinnon esimerkiksi radalla.

 

EGR OFF

Exhaust Gas Regulation = Pakokaasujen kierrätys

 

Kierrättämällä pakokaasut takaisin polttokammioon moottorin alhaisilla kuormituksilla palamislämpötilat laskevat ja puolestaan ​​vähentävät NOx (typpioksidi) -päästöjä. 

 

EGR viat tapahtuvat usein, kun likaiset pakokaasut tukkivat EGR venttiilin, jolloin moottori muuttuu hitaaksi ja tehottomaksi, joissain tapauksissa ajoneuvosta voi tulla lähes ajokelvoton. EGR-venttiilit voivat myös hajota elektronisesti, kun sisäiset moottorit tai asentoanturit menevät ajan kuluessa rikki.

 

EGR järjestelmän poistolla vähennät noen kerääntymistä imusarjaan sekä pidennät turbon ja moottorin elinikää.

Bensiinikäyttöisiin autoihin:

Crackle Map / Pops & Bangs / Polttoaineen jälkisyöttö (bensa)

Tämä ominaisuus voidaan ohjelmoida joidenkin bensiinikäyttöisten ajoneuvojen ECU:un. Se tuottaa pamahdus- ja poks-ääniä pakoputkistosta.

Tämä tapahtuu lisäämällä polttoaineen jälkisyöttöä kierrosten laskiessa. Ominaisuus ei tarjoa suorituskyky etuja, mutta tarjoaa urheilullisemman tunteen ja äänen autoon.

Nämä vaativat mekaanisia muutoksia:

AdBlue – ohjelmointi

AdBlue- ja SCR-järjestelmä on suhteellisen monimutkainen järjestelmä, jossa on elektronisia antureita, moduuleja ja pumppuja. Nämä järjestelmät voivat mennä rikki ja niiden ylläpito voi olla kallista. Säännöllisesti käytetty auto kuluttaa suuren määrän AdBlueta.

 

Pelkällä ohjelma muutoksella voimme poistaa AdBlue-järjestelmän sähköisesti käytöstä sekä siihen liittyvät kojelaudan valot ja varoitusviestit. AdBlue-järjestelmän poistaminen käytöstä suoritetaan yleensä ohjelmoimalla uudelleen moottorin hallintajärjestelmä, mutta joissakin ajoneuvoissa ajoneuvoon on liitettävä pieni elektroninen yksikkö.

 

Ei tieliikennekäyttöön.

 

DPF OFF

Jos autosta on poistettu DPF (Diesel hiukkassuodatin), moottorin ohjausyksikkö täytyy ohjelmoida uudelleen. Kaikki DPF:ään liittyvät kartat poistetaan ajoneuvon ohjelmasta. Tämä estää ajoneuvoa havaitsemasta puuttuvaa suodatinta ja estää tulevan DPF:n regeneraation ja DPF:ään liittyvien varoitusvalojen syttymisen. 

 

DPF:n poistaminen ajoneuvosta ei ole vain kustannustehokas ratkaisu, vaan se tuo lisää suorituskykyä sekä pienemmät ylläpitokustannukset.

 

Ei tieliikennekäyttöön.

 

Hard Cut Limiter / Popcorn Limiter (diesel)

Hard cut limiter muuttaa tapaa miten dieselauto käyttäytyy moottorin kierrokset käyvät rajoittimella. Polttoaineen katkaisemalla rajoittimella saadaan “popcornin” kuuloinen rajoitin. Tämä tunnetaan dieselautojen “paukku softana”.

 

Vaatii DPF poiston autosta.

 

Lamdba / Cat OFF

Kun bensiiniautosta poistetaan katalysaattori, moottorin vikavalo syttyy todennäköisesti ja katalysaattorin vikakoodi tallennetaan ECU:n muistiin (P0420). Moottorin ECU ohjelmoimalla voimme poistaa toisen lambda-anturin toiminnan käytöstä, jolloin vikakoodia ei enää tule.

Vaihteisto-ohjelmat

Auton vaihteistoa voidaan myös optimoida toimimaan tehokkaammin. Sitä varten meillä on esimerkisi BMW:n xHP vaihteisto-ohjelmat sekä VAG-konsernin DSG vaihteisto ohjelmat saatavilla.

 

XHP Vaihteisto-ohjelma

BMW 6 hp ja 8 hp automaattivaihteistoille.

 

Tällä ohjelmalla saamme vaihteistostasi nopeamman ja sporttisemman. xHP-ohjelma ei rasita vaihteistoa vakiota enempää, päinvastoin monet asiakkaat ovatkin ottaneet tämän, jotta heidän auton vaihteisto kestäisi pidempään.

 

Tutustu xHP vaihteisto-ohjelmaan täältä!

 

DSG Vaihteisto-ohjelma

VAG-konsernin DSG / S-tronic vaihteistot voimme ohjelmoida nopeammiksi sekä kestävämmiksi.

 

Vaihteiden vaihto nopeutuu jopa 20%, väännön rajoittimia voimme korottaa, täysi “manual mode” eli vaihteisto ei itse vaihda vaihdetta isommalle tai pienemmälle manuaali modessa, launch control, sekä voimme säätää vaihteiden vaihtopisteitä kierroslukujen mukaan.

 

Eli voimme hienosäätää vaihteistosta juuri sellaiseksi kun haluat.

 

Suosittelemme tekemään DSG Vaihteisto-ohjelman aina moottorin ohjelmoinnin yhteydessä. Näin voimme tehdä sen täysin kustomoidusti moottorin omien arvojen pohjalta.

 

DSG Vaihteisto-ohjelman hinta on sama kuin xHP

Yhteenveto

Nyt tiedät kaiken tarvittavan yleisimmistä lisäohjelmista.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä, niin ota ihmeessä yhteyttä.

Autamme mielellämme!

Mitäs sitten?