Näin auto ohjelmoidaan laillisesti

auton ohjelmointi traficom tieliikennelaki
Suomen tieliikennelaki rinnastaa auton ohjelmoinnin moottorin muutokseen. Tästä syystä ohjelmoitu auto tulee muutoskatsastaa, jotta se olisi laillinen eli tieliikennekelpoinen. Auton muutoskatsastus vaatii Traficomin hyväksymän päästömittaustodistuksen. Tämän saaminen onkin koko prosessin hankalin ja kallein vaihe (eikä sitä saa edes Suomesta). Kun olet hankkinut päästömittaustodistuksen, voit muutoskatsastaa autosi. Suomessa laillisesta auton virittämisestä on tullut entistä vaikeampaa, joten me pyrimme tekemään siitä sinulle helppoa.

Perinteisesti ohjelmointi tehdään autokohtaisesti

Suomessa on vuosien varrella ohjelmoitu satoja tuhansia autoja. Näistä noin 90 % on stage 1 -ohjelmointeja. Tämä tarkoittaa, että autoissa on tehty vain ohjelmallinen muutos. Auton vakio-ohjelmaa on siis muokattu siten, että se tuottaa enemmän tehoa. 

Tunnetusti parhaat tekijät tekevät muutoksen vielä autokohtaisesti kustomoituna. Tämä tarkoittaa sitä, että autolla käydään koeajolla, jonka aikana siitä luetaan logit, joiden pohjalta ohjelmointi räätälöidään jokaiselle autolle sopivaksi. 

Autokohtainen ohjelmointi tehdään varmistamaan, ettei ongelmia tule myöhemmin auton osien kulumisen vuoksi.

 

Voiko perinteisen ohjelmoinnin tehdä laillisesti? – Lyhyesti, ei

Jos perinteisen ohjelman haluaa muutoskatsastaa tieliikennelain mukaan lailliseksi, se tarkoittaa, että siihen on tehtävä päästömittaus. Mittaus on suoritettava Traficomin hyväksymissä tutkimuslaitoksissa, ja Suomessa VTT on ainoa heidän hyväksymänsä laitos.

VTT ei kuitenkaan halua tehdä päästömittausta ohjelmoiduille autoille. Joten Suomessa ei voida rakentaa laillisia ohjelmointeja missään. Päästömittaustodistus on siis hankittava muualta euroopasta Traficomin hyväksymiltä tutkimuslaitoksilta.

Päästömittauksen hinta on aina autokohtainen ja riippuu paljon siitä, kuinka monta ohjelmaversiota on testattava ennen kuin voidaan todistaa, etteivät päästöt muutu alkuperäisestä. Päästömittauksen hinta on noin 4 000 eurosta jopa yli 30 000 euroon.

 

Kuinka lailliset ohjelmoinnit sitten tehdään järkevästi

Luodaan moottorikohtaisia ohjelmointeja ja haetaan niille päästömittaustutkimus muualta Euroopasta Traficomin hyväksymissä tutkimuslaitoksissa, joiden kappalehinta voi nousta jopa yli 30 000 euroon.

Jos siis haluamme ohjelmoida yleisimmät Suomessa ohjelmoitavat autot, kuten BMW:n, VAG:n ja Mercedes-Benzin, ja niiden eri moottoriversiot kahden ja kolmen litran polttomoottoreista, kustantaisi se meille reilusti yli miljoona euroa. 

Tästä syystä olemme aloittaneet yhteistyön Euroopan tunnetuimman ja käytännössä ainoan Suomessa hyväksyttäviä laillisia ohjelmointeja tarjoavan toimijan, APR:n, kanssa.

He ovat käyttäneet useita, ellei jopa kymmeniä miljoonia euroja VAG-konsernin autojen ohjelmien kehittämiseen, jotta niille saataisiin TÜV-hyväksyntä, joka kelpaa kaikkialla Euroopassa.

Suomessa on yksi Euroopan tiukimmista kriteereistä laillisille ohjelmille, mukaan lukien vaatimukset siitä, mitä kaikkea TÜV-tutkimuksessa tulee mitata ja kuka sen saa tehdä. APR on käytännössä yksi ainoista toimijoista, jonka ohjelmat kelpaavat Traficomille.

Huomio siis, että kaikki TÜV hyväksytyt ohjelmat eivät ole laillisia Suomessa vaikka muualla Euroopassa olisivat!

 

Katsastus yhteistyössä A-Katsastuksen kanssa

Laillinen ohjelmointi vaatii kattavan moottorin muutoskatsastuksen, lakisääteiset päästömittaukset sekä melumittauksen. Olemme solmineet yhteistyösopimuksen A-Katsastuksen kanssa, jotta voimme tarjota asiakkaillemme edullisempia katsastuksia.

A-Katsastus on tietoinen kaikista meidän laillisista ohjelmista ja niiden TÜV-hyväksynnästä, ja meillä on sisäinen kanava toimittaa kaikki tarvittavat dokumentit heille. Näin ollen muutoskatsastus on todella helppo ja varma prosessi.

Riittää, kun viet ohjelmoidun autosi lähimpään toimipisteeseen, ja heillä on kaikki dokumentit autoasi varten valmiina. Meidän ohjelmat voi katsastaa kaikissa yli 170 A-Katsastuksen toimipisteessä.

Jää tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje - Saat 5€ alennuksen

Niin saat aina ensimmäisenä tiedon uusista julkaisuista ja tärkeimmistä tiedoista.

Emme häiritse liikaa.