Miksei autoja ohjelmoida tehokkaammiksi jo tehtaalla?

Ehkä yleisin kysymys autojen ohjelmointiin liittyen on, että miksi niitä ei ohjelmoida jo valmiiksi tehtaalla? Tähän vaikuttaa taloudellisuus, toimintavarmuus ja ekologisuus. Valmistajat siis tekevät käytännössä yhden tehokkaan moottorin ja rajoittavat sitten sen tehoja muun muassa ohjelmoimalla sen alakanttiin.

1. Taloudellisuus – Moottoreiden kehittäminen on kallista

Uusien moottoreiden kehittäminen on todella kallista, joten yleensä on taloudellisesti järkevintä rakentaa yksi tehokas moottori. Moottorin tehoja rajoittamalla siitä voidaan tehdä useampi eri versio.

Tästä hyvänä esimerkkinä toimii pakettiautoissa yleinen Fiat Ducaton 2.3l multijet moottori. Samasta moottorista on olemassa 120, 140, 160 sekä 180 hevosvoimainen versio. Näistä kaikista moottoreista saadaan ohjelmoimalla irti tismalleen samat 200 hevosvoimaa ja 460 newtonmetriä vääntöä.

Tietenkin suurimmassa osassa autoissa vaikka moottori olisi sama, niin muut osat siinä ympärillä vaihtuvat. Esimerkkinä BMW E9x 3-sarjan kaikki 2 litran dieselmoottorit ovat samoja, mutta mitä tehokkaampaan versioon mennään, sitä tehokkaammat suuttimet ja/tai ahdin moottoriin lisätään.

2. Toimintavarmuus – Moottoreiden tulee kestää 

Auton kaikki osat ovat tehty kestämään mahdollisimman kovaa rasitusta. Jotta auton valmistajat voivat olla varmoja, että heidän autonsa kestävät asiakkaidensa käytössä ympäri maailmaa -30°C pakkasesta +50°C helteisiin, on autot tehtävä paljon kestävämmäksi kuin niiden tarvitsisi olla. 

Autovalmistajien tulee valmistaa satoja tuhansia autoja ilman että niihin tulee ongelmia. Tämän vuoksi auton osien on oltava todella kestäviä. Autonvalmistajat voivat myös rajoittaa moottorin tehoa, jotta voidaan maksimoida huoltoväli. Tätä tehdään todella paljon, koska sillä voidaan houkutella uusia autonostajia.

Moottorin ohjelmointi oikein tehtynä ei tule rasittamaan autoa enempää kuin mitä se kestää. Ohjelmoidessa otetaan huomioon auton ikä ja ajetut kilometrit. Esimerkiksi bensapumpun toiminta heikkenee vuosien ja kilometrien saatossa. Jokaisen auton ohjelmointi onkin tehtävä aina auton omien ominaisuuksien mukaan.

Tämän vuoksi myös paljon ajettujen autojen ohjelmointi on turvallisempaa. 400 tkm ajetusta autosta ei oteta yhtä paljon tehoja irti kuin 80 tkm ajetusta. Tämä on se syy minkä takia valmiita teho-ohjelmia, ns. “bulkki softia”, ei tule käyttää, mikäli haluat, että autosi pysyy luotettavana ja kestävänä ohjelmoinnin jälkeen.

3. Päästöt – Moottoreiden tulee läpäistä todella tarkat säädökset

Autonvalmistajat haluavat tehdä autoistaan mahdollisimman vähäpäästöisiä, sekä heillä on tiukat säädökset koskien tiettyjä päästöjä. Nämä vaikuttavat todella paljon siihen, kuinka moottori ohjelmoidaan tehtaalla.

Polttoaineen, varsinkin dieselin palamisen puhtauteen voidaan vaikuttaa ohjelmoimalla moottori polttamaan polttoainetta tietyillä lämpötiloilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos moottorin suorituskykyä rajoitetaan, saadaan tietyt päästöt kuten dieselmoottorin typpioksidit vähentymään. 

Kun moottori ohjelmoidaan tehokkaammaksi, sen polttoaineen palaminen muuttuu, joka tarkoittaa hieman enemmän typpioksidipäästöjä. Typpioksidipäästöjä ei kuitenkaan mitata käytössä olevista autosta, joten ohjelmoinnin jälkeen auton mitattavat päästöt eivät muutu. Tämä tarkoittaa, että katsastuksessa auton päästöt eivät muutu ohjelmoinnin jälkeen.

Yhteenveto – Ohjelmointi kannattaa!

Autot ovat siis lähtökohtaisesti aina ali viritettyjä tehtaalta tullessaan. Näin ollen oikein ohjelmoimalla niistä saa kaiken potentiaalin irti turvallisesti. Perus Stage 1 -ohjelman avulla sinunkin autosta voidaan saada jopa 40% lisää tehoa irti! Testaa autosi potentiaali tästä!

Voit lukea ohjelmoinneista lisää tarkemmin muista blogeista tai ostajan oppaasta tiivistetysti. Siinä pyrin selittämään kaiken ohjelmoinnin kaikki ohjelmoinnin perus asiat siten, että jokainen meistä ymmärtää ne!

Mikäli heräsi jotain kysyttävää, niin älä epäröi ottaa yhteyttä! Vastaamme aina mielellään!

Blogin kirjoittanut:

Pahoittelut häiriöstä!

Sähköpostimme oli rikki 20-25.7 välisen ajan.
Otathan meihin uudelleen yhteyttä, mikäli emme ole vastanneet mailiisi.

Olemme pääsiäisen lomalla!

Vastaamme yhteydenottoihin vasta 12.4 alkaen, pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Tarjoamme tämän vuoksi kaikille pääsiäisen aikana yhteydenoton jättäneille – 20€ alennuksen mainitsemalla tämän Pop-Upin.