Kustomoitu ohjelmointi vs. ”bulkkisofta” eli valmisohjelma?

Tiivistetysti ja hieman kärjistäen bulkkisofta on valmiina ostettu ohjelma, joka nostaa kaikki arvot tappiin tai sinne päin. Se ei ota huomioon auton omia arvoja eikä sitä ovatko jotkut osat kuluneet enemmän tai vähemmän. Kustomoidussa softassa auto ohjelmoidaan auton omien arvojen mukaan, siten että homma on täysin luotettavaa.

The Good ja The Bad & Ugly – Kaksi tapaa ohjelmoida auto

Auton voi ohjelmoida kahdella eri tapaa, jos asiaa hieman kärjistää. Jokaisen auton voi ohjelmoida autokohtaisesti – eli tehdä kustomoitu ohjelma jokaiseen autoon. Toinen tapa on käyttää jo valmiiksi tehtyä/ostettua ohjelmaa jokaiseen vastaavaan autoon.

The Good – Hyvä ohjelma on aina kustomoitu. Autolla on käyty koeajolla, siitä on otettu logit ja ohjelma rakennettu niiden pohjalta. Asennuksen yhteydessä auto on vielä koeajettu ja otettu uudet logit, joiden pohjalta kokenut asentaja näkee että kaikki on hyvin tehty.

Minne tahansa viet autosi ohjelmoitavaksi niin pidä huoli, että siihen tehdään kustomoitu ohjelmointi luotettavan tekijän toimesta. Tosin aina kun jotain tehdään kustomoidusti, vaatii se osaamista. Osaavan tekijän valinta voi olla haastavaa, joten kirjoitimme siihen avuksi Ostajan oppaan!

Kun autoon tehdään ohjelmointi auton omien arvojen mukaan, voidaan jokainen parametri säätää toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Näin varmistetaan, että jokainen auto pysyy tehon lisäyksen myötä käytännössä yhtä turvallisena kuin ohjelmoimaton.

The Bad & Ugly – Bulkkisoftat ovat varsinkin nuorten keskuudessa suosittuja niiden edullisen hinnan vuoksi. Tämä on mielestäni sellainen paikka, missä ei välttämättä kannata säästää liikaa. Bulkkisoftan rikkoma moottori tulee helposti huomattavasti kalliimmaksi korjata, kuin noin satasen tai parin kalliimpi, mutta asiallinen ohjelmointi.

Monesti bulkkisofta toisinsanoen bulkkiohjelma poistaa autosta turvarajoittimet kuten pakolämpörajoittimen. Tälläiset voivat olla vaarallisia moottorille ja aiheuttaa jopa sen rikkoutumisen. Osa näistä myös poistelee automaattisesti vikakoodeja. Moottorin korjaaminen hankaloituu huomattavasti, jos ei ole vikakoodeja apuna kertomassa missä vika on.

 

Mistä tunnistaa valmisohjelman eli bulkkisoftan?

Jos autosi on jo ohjelmoitu, kun ostat sen etkä saa selville kuka sen on ohjelmoinut, voi ohjelman tunnistaminen olla hankalaa. Valmisohjelmien eli Bulkkisoftan tehot ovat hyvin usein kustomoidusti tehdyn ohjelman tasolla. Pyri kuitenkin aina selvittämään käytettyä autoa ostaessa, onko se ohjelmoitu ja kenen toimesta.

Mikäli olet itse ohjelmoimassa autoa ja olet kuullut, että joku paikka ohjelmoi “tosi hyvin”, mutta hommassa kesti hämmentävän vähän aikaa. On kyseessä todennäköisesti bulkkisofta. Kustomoituun ohjelmointiin tulisi varata se 2-3 tuntia aikaa, mutta jos saat jostain alle tunnin aika arvion, olisin varuillaan.

 

Miltä bulkkisofta näyttää? – Näin tunnistamme sen!

auton-ohjelmointi-bulkkisofta-valmisohjelmointi

Kuvan alempi (vihreä-keltainen-sininen) käyrä kuvaa yhtä moottorin väännönrajoittimen alkuperäisestä karttaa. Se mutkittelee ja tekee muutoksia auton arvojen mukaan. Tämä on tehtaan tekemä kartta. Kun auto ohjelmoidaan kustomoidusti, tehokkaampi kartta mukailee tehtaan muotoja ja näyttää lähes samalta, mutta sijaitsee vain eri kohdassa.

Punainen “käyrä” on vääntökartan säätö bulkkisoftasta. Tältä näyttää, kun kaikki arvot vedetään tappiin. Näitä valitettavasti löytyy paljon, mutta onneksi tämä on helppo korjata ohjelmoimalla uudestaan! Ota yhteyttä, jos epäilet että sinulla on tappiin vedetty bulkkisofta, niin korjataan tilanne!

 

Optimoitu auto savuttaa – Olisiko tässä syy?

Auton-ohjelmointi-bulkkisofta-syöttökartta

Tämä on auton syöttökartta. Siinä syöttöjä ei ole kalibroitu oikein, joten 6 000 rpm jälkeen syötöt nousee tappiin. Tämä on käytännössä yksi syy auton voimakkaaseen savuttamiseen ohjelmoinnin jälkeen, jos sinulla on kaasu pohjassa.

Tämäkin on suora esimerkki erään asiakkaan autosta, jonka ohjelmoimme uusiksi. Oikein tehdyllä ohjelmalla savutus lakkasi kokonaan ja auto toimi yhtä tehokkaasti, mutta paljon turvallisemmin.

Savuttamiseen voi olla todella monta muutakin syytä. Mikäli sinulla on ongelmaa tämän kanssa, niin ota yhteyttä ja laitetaan sun auto kuntoon. Ota huomioon, että osa koneista savuttaa luonnostaan hieman suurilla kierroksilla.

Blogin kirjoittanut:

Pahoittelut häiriöstä!

Sähköpostimme oli rikki 20-25.7 välisen ajan.
Otathan meihin uudelleen yhteyttä, mikäli emme ole vastanneet mailiisi.

Olemme pääsiäisen lomalla!

Vastaamme yhteydenottoihin vasta 12.4 alkaen, pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Tarjoamme tämän vuoksi kaikille pääsiäisen aikana yhteydenoton jättäneille – 20€ alennuksen mainitsemalla tämän Pop-Upin.