Auton ohjelmointi hinta – Mistä se koostuu?

Auton ohjelmointi on yksi edullisimmista tavoista parantaa autosi suorityskykyä ja tehdä siitä taloudellisempi. Välillä kuitenkin kuulee, että auton ohjelmointi on liian kallista tai että sen rahat menee vain yrittäjän taskuun. Tämä ei kuitenkaan pidä lähellekkään paikkaansa. Vaan tässä blogissa kerron mistä auton ohjelmoinnin hinta koostuu. Seuraavassa listassa näet pääpiirteittäin mistä auton ohjelmoinnin hinta koostuu:

Mistä auton ohjelmoinnin hinta koostuu:

  • Työntekijän korvaukset
  • Ohjelmoinnin hinta
  • Verot
  • Laitteet ja lisenssit
  • Liiketoiminnan kehittäminen, 
  • Toimitilat
  • Muut kiinteät kulut

 

Työntekijän palkka

Auton ohjelmointi vaatii mekaanista työtä. Aina kun asiakas tuo autonsa ohjelmoitavaksi tarvitsemme koulutetun työntekijän palvelemaan asiakasta ja hoitamaan ohjelmoinnin sujuvasti.

Työntekijä käy kanssasi lyhyellä koeajolla ennen ohjelmointia, jossa logataan eli luetaan auton arvoja (ahtopaine, syötöt jne.). Tämän jälkeen palataan työpisteelle, jossa työntekijämme alkaa lukemaan autosi vakio ohjelmaa tietokoneen avulla. Kun vakio ohjelma on saatu luettua, se lähetetään ohjelmoitavaksi.

Kun ohjelma on valmis, alkaa sen asennus autoon. Työntekijämme asentaa ohjelman ja lähtee koeajolle. Koeajon aikana luetaan ja logataan uudelleen auton arvoja, jotta näemme että muokattu ohjelma toimii niin kuin sen pitää. Mikäli ohjelmassa on jotain korjattavaa tai paranneltavaa, yhdessä ohjelman tekijät kanssa tehdään uudelleen muutoksia ohjelmaan ja asennettaan uusin versio taas autoon. Lähes aina auto on kuitenkin valmis heti ensimmäisen koeajon jälkeen.

Tässä prosessissa työntekijöillämme menee kahdesta kolmeen tuntia ja hänelle on maksetaan siitä oikeudenmukainen korvaus. Tämän lisäksi työntekijän vastuulla on pitää huolta toimitilasta ja asiakkaiden viihtyvyydestä siellä ohjelmoinnin aikana.

Maksamme aina työntekijöillemme TES:siä korkeamman palkan. Haluamme varmistaa, että saamme oikeasti hyvät ja osaavat tyypit töihin. Sekä heille työstä oikeudenmukaisen korvauksen.

 

Verot

Jokaisesta eurosta minkä asiakkailta saamme, joudumme maksamaan heti 24% arvonlisäveroa. Yrityksen tuloksesta lähtee vielä 20% veroa. Nämä ovat ihan tavallisia jokaista yritystä koskevia asioita, mutta nämä helposti unohtuvat kun kuluttajana miettii hintoja.

 

Ohjelmoinnin hinta

Ohjelmointeja on karkeasti jaettuna kahta eri tyyppiä. On joko valmisohjelmia tai sitten autokohtaisesti räätälöityjä eli kustomiohjelmia. Valmisohjelmat ovat aina huomattavasti edullisempia kuin kustomisti tehdyt ohjelmat, joita me käytämme.

Koska teemme vain kustomi ohjelmia suuri osa auton ohjelmoinnin hinnasta menee itse ohjelmaan. Jokaisen ohjelman tekee niin sanottu “senior tason” ohjelmoija. Tämä tarkoittaa, että ohjelmien tekijöillä on aina vähintään kymmenen vuoden kokemus auton ohjelmoinnista.

Kokeneen ohjelmoijan avulla varmistamme, että kaikki asiakkaamme saavat yhtä laadukkaan ohjelman. Näin voimme luottaa, että asiakkaidemme autot eivät tule hajoamaan ohjelmoinnin takia.

Tämän huono puoli on se, että kokeneet ohjelmoijat kustantavat meille huomattavasti enemmän kuin juuri hommansa aloittaneet tekijät. Meidän tekemien ohjelmien laadukkuus on yrityksemme tärkein arvo, joten tämän vuoksi tästä emme voi tinkiä.

 

Laitteiston hinta

Auton ohjelmointi vaatii modernit ja luotettavat laitteet ohjelmoinnin tueksi. Kallein yksittäinen laite on itse auton ohjelmointilaitteisto. Meidän eniten käyttämämme laite on Autotuner, jonka avulla voimme ohjelmoida lähes kaikki 2002 jälkeen tulleet autot. Tämän lisäksi käytössämme on muitakin lukulaitteita, joiden avulla voidaan ohjelmoida myös lähes kaikki vanhemmat autot.

Näiden lisäksi tarvitsemme tietokoneen, jonka avulla ohjelmointi laitteita käytetään. Varmistaakseemme sujuvan työn käytämme vain työkäyttöön suunniteltuja Levonon Thinkpad kannettavia.

Tietotekniikan lisäksi toimipisteemme on varustettu kattavasti työkaluilla, jotta yhdenkään auton ohjelmointi ei jäisi niistä kiinni. Työkaluja tarvitaan muun muassa autoissa, joissa ECU joudutaan irroittamaan fyysisesti. Näitä ovat esimerkiksi uusimmat Volvot. Niissä ECU sijaitsee lähes poikkeuksetta oikean etu lokasuojan alla, joten joudumme irrottamaan renkaan sekä lokasuojan jotta pääsemme ECU:un käsiksi. Luotettavat ja tehokkaat työkalut varmistavat laadukkaan työn jäljen jokaisen asiakkaan autossa.

 

Ohjelmistojen hinta

Ohjelmoinnin tukena käytämme eri ohjelmistoja, joihin menee vuosittain satoja euroja lisenssi maksuihin. Ehkä tärkein näistä ohjelmistoista on WinOLS. Se on sovellus, jolla auton ohjelmistoja ohjelmoidaan.

Tällä hetkellä käytämme WinOLS:ia suurimmaksi osaksi ohjelmoinnin opiskeluun. Sen avulla käymme läpi, mitä ohjelmoija on tehnyt auton ohjelmille ja miksi. Pitkän aikavälin tavoitteena meillä on tuottaa ohjelmat itse ja sitä varten tarvitsemme todella paljon kokemusta.

 

Myynti ja markkinointi

Myynti ja markkinointi vie ison siivun ohjelmoinnin hinnasta. Joudumme päivittämään verkkosivujamme jatkuvasti paremmin asiakkaita palveleviksi ja samoin käyttämään rahaa maksettuun mainontaan. Pelkästään toimivat verkkosivut eivät vielä tuo asiakkaita.

Oli liiketoiminta mikä tahansa, mikäli myyntiin ei panosteta niin eivät asiakkaatkaan löydä luoksemme. Mitä enemmän saamme asiakkaita sitä enemmän pystymme panostamaan palvelun parantamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.

 

Liiketoiminnan kehittäminen

Jotta voimme jatkuvasti kehittää liiketoimintaamme ja parantaa palveluamme vaatii se paljon työaikaa sekä rahaa. Tarkoituksenamme on kasvattaa Auton Ohjelmointi Oy:stä Suomen johtava auton ohjelmointeja tarjoava yritys.

Kaikesta liiketoiminnasta mitä teemme pyrimme aina pitämään voiton noin 20% luokassa, joka on yleisesti merkki hyvästä liiketoiminnasta. Tästä voitosta jaetaan omistajille vain noin 8% vuosittain ja loput laitetaan suoraan yrityksen palveluiden ja työntekijöiden kehittämiseen.

Auton ohjelmointi ala suomessa on todella kilpailtu ja siinä pärjääminen vaatii jatkuvaa liiketoiminnan kehittämistä. Suurin yksittäinen asia tässä on asiakaskunnan ja liikevaihdon jatkuva kasvattaminen.

Kehitämme myös asiakaspalvelua jatkuvasti ja tänä vuonna 2022 olemme muuttaneet isompiin tiloihin, jotta pystyimme rakentamaan hyvät tilat asiakkaille odotella auton valmistumista joko sohvalla istuen tai työpöydällä töitä tehden. 

Hyvinkään toimitilan Lounge, on hyvä esimerkki siitä kuinka paljon asiakkaidemme tyytyväisyys meille merkitsee. Vaihdoimme yli tuplasti isompaan toimitilaan sen vuoksi, että saamme palveltua asiakkaitamme paremmin ja heillä olisi paremmat oltavat ohjelmoinnin aikana.

 

Toimitilat

Isoin yksittäinen kuluerä meillä on toimitilat. Toimimme tällä hetkellä Hyvinkään keskustan tuntumassa noin 90 neliön toimitiloissa. Toimitila on valittu siten, että siihen on helppo tulla eri puolilta Etelä-Suomea. Toimitila on Hyvinkäällä alle 5km päässä Helsinki-Tampere moottoritieltä.

Auton Ohjelmointi lounge varten olemme joutuneet myös remontoimaan tilaa ja käyttämään aikaa sekä rahaa sen toteuttamiseen. Toimitilojen tarkoitus onkin tarjota mahdollisimman mukava kokemus niille asiakkaille jotka, sinne haluavat jäädä ohjelmoinnin ajaksi.

 

Muut kiinteät kulut

Muita kiinteitä kuluja ovat esimerkiksi erinäiset vakuutus maksut. Olemme tarkoituksella vakuuttaneet kaikki yrityksen eri toiminnot hyvin, jotta jos joskus jotain sattuisi niin vakuutuksemme tulee korvaamaan mahdollisimman hyvin kaikille osapuolille sattuneet vahingot.

Sähkö, internet, verkkosivut sekä erinäiset markkinoinnin ohjelmistot vievät yrityksen tililtä myös aimo summan rahaa kuukausittain. Nämä ovat kuluja joita ei niin tule ajateltua, mutta kun ne laittaa yhteen niin niistä syntyy myös huomattava kuluerä.

 

Yhteenveto

Kuten huomaat auton ohjelmoinnin hinta koostuu todella monesta eri osa alueesta. Vaikka valitsemme aina hinta-laatusuhteeltaan vain järkeviä palveluita niin niistä silti kertyy joka kuukausi huomattava summa maksettavaa.

Auton ohjelmoinnin hinta ei siis todellakaan mene omistajien taskuun tai jollekin yksittäiselle henkilölle vaan suurin osa auton ohjelmoinnin hinnasta päätyy laskujen maksuun, tekijöille ja liiketoiminnan kasvattamiseen.

Jäikö sinulle jotain kysyttävää tai muita mietteitä tästä blogista? Ota meihin yhteyttä niin vastailemme sinulle mielellään! Voit myös käydä testaamassa oman autosi potentiaalin tästä!

Blogin kirjoittanut:

Pahoittelut häiriöstä!

Sähköpostimme oli rikki 20-25.7 välisen ajan.
Otathan meihin uudelleen yhteyttä, mikäli emme ole vastanneet mailiisi.

Olemme pääsiäisen lomalla!

Vastaamme yhteydenottoihin vasta 12.4 alkaen, pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Tarjoamme tämän vuoksi kaikille pääsiäisen aikana yhteydenoton jättäneille – 20€ alennuksen mainitsemalla tämän Pop-Upin.